sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

And it was Warsaw that was calling

Heippa vain pitkästä aikaa kaikille! Oon pyörinyt tässä viime aikoina luvattoman paljon vierailla mailla, ja se kostautuu tilin saldona 20 euroa. Huomenna aloitan onneksi työt, joten palkkapäivää odotellessa (ja seuraavaa matkaa varatessa).

Oltiin siis Anninan kanssa Varsovassa. Jos Emilian Lontoo oli loisto, Pietari melko surkea, niin meidän Varsovan reissu oli siltä väliltä. Ensin mietin kokoaisinko nuo asukuvat eri postauksiin, mutta netin ollessamme niin laittoman hidas, päätin, että kokoan kaikki samaan. Sillisalaatti tämä vähän on, mutta menköön.

Niin se Varsova. Ensimmäiset päivät olivat niin tukalia, että joka ikisessä vaatekappaleessa tuli kuuma. Sitten satoi vettä sieltä kuuluisasta, ja sen jälkeen oli niin kylmä, että Anninalta loppuivat lämpimät vaatteet.

Ajoimme Kajaanista Helsinkiin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä nukkumatta silmällistäkään, ja saavuimme tukahduttavan kuumaan Varsovaan aamulla yhdeksän aikaan. Hotellia emme tietenkään saaneet ennen yhtä, joten silmät ristissä tapoimme aikaa kaupungilla. Nälissämme päädyimme myös överihintaiseen (Varsovan mittapuulla) ravintolaan. Menin pesemään siellä käsiäni, ja siivooja oli unohtanut pestä kloritit käsienpesualtaaasta pois, joten tottakai siihen nojatessani sain MUSTAAN mekkooni metri kertaa metri kokoisen PUNAISEN läntin. No, saatiin safkat ilmaiseksi, mutta hyvästi uusi BikBokin mekkoni.

Tiistaina kävimme Orange Umbrella free tourilla, ja voin kyllä suositella tuota reilun kahden tunnin kaupunkierrosta kaikille! Sopivassa määrin historiaa, ja kierros päättyy baariin, jossa nautimme vodkat ja puolalaisen perinteisen leivän suolakurkulla ja possun laardilla. (yhh). Kierroksen jälkeen leyhyttelimme itseämme Rieslingillä ja menimme syömään ravintola Podwaleen hervottoman kokoiset ruoka-annokset.

Keskiviikkona oli ostospäivä. Vettä satoi vaakatasossa, joten aivan nappisuoritus päivän valinnalle. Suuntasimme keskustan liepeillä sijaitsevaan ostariin, josta löytyi kaikki Nikestä Zaraan. Kompakti ja ihan mukava ostoskeskus. Ostin lenkkarit kesätyötäni varten, sekä kokosin sisareni 18-vuotis lahjaa. Anninakin saattoi shoppailla kaikenlaista nahkashortseista laukkuihin.

Torstaina pyörimme päättömästi pitkin Varsovaa ja kuvailimme kaupunkia aavistuksen rapsakassa olotilassa (kiitos edellisillan halpojen drinkkien). Illalla söimme maailman järkyttävintä ravintolaruokaa! En ole KOSKAAN saanut niin järkyttävää ravintola-annosta. Raflan nimeä en muista, mutta eipä sillä ole väliäkään.

Perjantaina pyörimme kaupungilla ja laskimme rahoja, josko ne vielä riittäisivät ruokaan. Kahden aikaan siirryimme Frederik Chopinin lentokentälle, ja lensimme Suomeen. Jälleen kerran ajoimme yötä vasten kotiin, mutta hengissä selvittiin, ja kotona ollaan.

Kaikean kaikkiaan mukava reissu, johon mahtui kommelluksia, mutta pääosin nautimme retkestä! Alunperin meitä oli lähdössä kahden sijasta neljä, joten varaaamamme huoneisto (noin 70 neliömetriä) oli turhan iso, ja toki isommalla porukalla olisi aina kaunihimpi. Mutta ei se menoa haitannut! Varsova on mukava, pääosin kaunis (vanha osa) kaupunki, jossa eivät hinnat päätä huimaa (silti olen varaton), josta löytyy ravintoloita ja kahviloita moneen makuun! Suosittelen! Mielenkiintoinen yhdistelmä eurooppalaisuutta sekä slaavilaisuutta!

Niin, kuten mainittu  - huomenna töihin. Herätys 5.15. Jes.